Czwarty tydzień stycznia przyniósł kolejny rekord w gdańskim głębokowodnym terminalu kontenerowym Baltic Hub. Na bramach drogowych obsłużono aż 19 687 kontenerów. To więcej o 450 niż w do tej pory rekordowym jednym z tygodni lutego 2024. To dobry prognostyk przed oddaniem do użytku nowej części Baltic Hub.
Baltic Hub to jedyny głębokowodny terminal kontenerowy w Polsce i jednocześnie najdalej wysunięty na wschód w Unii Europejskiej. Mieści się w zewnętrznej części portu morskiego w Gdańsku. Został oddany do użytku w 2007 roku, natomiast w 2016 zakończono jego rozbudowę na sztucznie zalądowionej powierzchni w Zatoce Gdańskiej, w efekcie czego jego zdolności przeładunkowe uległy zwiększeniu z 1,5 mln TEU do aż 3 mln TEU. Obecna nazwa została przyjęta w 2022 roku, wcześniej natomiast funkcjonował pod nazwą Deepwater Container Terminal Gdańsk.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury”, wyniki operacyjne Baltic Hub w 2024 roku były rekordowe – obsłużył on 642 statki (w tym 147 kontenerowców oceanicznych i 495 małych jednostek feederowych), przeładowując w tym czasie ponad 2,2 mln TEU. Odnotowano także rekordową wielkość przeładunków w ramach pojedynczego zawinięcia (mowa o kontenerowcu oceanicznym OOCL Gdynia), która wyniosła niemal 20,5 tys. TEU.
Dobiega również końca realizowana w ramach Projektu T3 rozbudowa, dzięki której jeszcze w tym roku roczna przepustowość Baltic Hub wzrośnie do 4,5 mln TEU.Jak poinformował w dniu 29 stycznia Baltic Hub na portalu społecznościowym LinkedIn, czwarty tydzień miesiąca przyniósł rekordową liczbę kontenerów obsłużonych na bramach drogowych, czyli 19 687 sztuk. To o 450 jednostki więcej niż w rekordowym dotychczas jednym z tygodniu lutego 2024 roku. – Ten wynik to efekt nieustannych działań na rzecz zwiększania przepustowości i usprawniania procesów obsługi na terminalu. Każdy dodatkowy kontener upewnia nas, że inwestycje w technologie, infrastrukturę i dobra współpraca z klientami przynoszą wymierne efekty – komentuje spółka. Baltic Hub na przełomie obecnej i kolejnej dekady zyska jednak konkurentów.
Mowa tu o głębokowodnym terminalu kontenerowym w Świnoujściu, który zgodnie z obowiązującym harmonogramem zostanie oddany do użytku na przełomie 2028 i 2029 roku, oraz Porcie Zewnętrznym w Gdyni, który prawdopodobnie zostanie uruchomiony później z racji przedłużającej się procedury wyboru partnera prywatnego. W przypadku inwestycji w Świnoujściu zdolności przeładunkowe mają wynieść 1 mln TEU z możliwością podwojenia w drugim etapie, natomiast w przypadku Portu Zewnętrznego zakładano dotychczas 2,5 mln TEU, choć i tu niewykluczone jest fazowanie projektu w celu poprawy jego bankowalności.